W całym roku kościelnym nie ma piękniejszej liturgii niż w Triduum Paschalnym, tzn. w Wielki Czwartek, w Wielki Piątek i w Wigilię Paschalną, łącznie z rezurekcją. Bardzo bogato prezentuje się symbolika samej akcji liturgicznej.
Wielki Czwartek
Msza św. Wieczerzy Pańskiej celebrowanej tego dnia wieczorem jest modelem dla wszystkich Eucharystii w ciągu roku. W tym dniu przestrzega się, by przed Mszą św. tabernakulum było puste. Najświętszy Sakrament przechowuje się i adoruje w odpowiednio przygotowanej kaplicy.
Podczas Mszy św. dokonuje się obmycie nóg. Obrzęd ten, chociaż ma miejsce tylko raz w roku, stanowi pewien model postępowania dla prezbiterów, którzy powinni mieć w swojej świadomości to, że są sługami. Ołtarz usytuowany w centrum dobrze jeśli jest kamienny. Symbolizuje on Chrystusa, który jest skałą. Ołtarzowi oddaje się cześć przez pokłon, pocałunek. Ołtarz przyozdabiamy jak Chrystusa w strój w zależności od charakteru liturgicznego dnia. Po liturgii następuje obrzęd obnażenia ołtarza, na znak dokonanej zdrady i śmierci Jezusa.
Wielki Piątek
W centrum znajduje się zasłonięty krzyż. Kościół zachował zakrywanie krzyży z cierpiącym Chrystusem, by tym bardziej ukazać, że cierpienie Chrystusa i Jego śmierć jest tajemnicą. Zasłaniamy krzyż, byśmy po odczytaniu Męki Pańskiej i odsłonięciu go, właśnie na nowo go odkryli.
Kościół nie sprawuje liturgii eucharystycznej. W Wielki Piątek zabrano Pana. To dzień postu, modlitwy i wyciszenia. Istnieje też psychologiczny aspekt postu. Posiłek smakuje wtedy, gdy rzeczywiście jesteśmy głodni. Aby odkryć ucztę wielkanocną i przeżywać radość, potrzeba byśmy zaznali postu.
Wielka Sobota
Przez cały dzień, aż do liturgii Wielkiej Nocy klęka się przed krzyżem jak przed Najświętszym Sakramentem. Kościół przebywa u grobu Pana. Nie ma akcji, istnieje tylko modlitwa, kontemplacja i cisza. W Wielką Sobotę Kościół postępuje tak, jak zakony klauzurowe – nie mówi, nie działa, nie wychodzi na zewnątrz, lecz trwa w milczeniu, razem ze swoim Panem.
Wielka Noc
Od tej nocy biorą nazwę całe Święta Paschalne. Szczytem Świętego Triduum Paschalnego jest właśnie ta noc. Święta Wielkanocne dla wielu chrześcijan kojarzą się z porankiem w Wielką Niedzielę. Tymczasem noc jest wtedy, gdy słońce zajdzie, a jeszcze nie wzejdzie. Dlatego obrzędy odbywają się w nocy, a wierni czuwają.
Pierwszym znakiem liturgii Wigilii Paschalnej jest ciemność. Ciemność to symbol śmierci; pod osłoną nocy uaktywniają się siły zła. W ciemności zacierają się kształty i zamiera życie.
Drugim znakiem liturgii Wielkiej Nocy jest światło. Gdyby w dzień rozpalić ognisko, światło z niego bijące byłoby mało czytelne. Światłość oznacza Boga Ojca, który wskrzesza swojego Syna, dlatego symbolem Chrystusa zmartwychwstałego jest paschał. Sam paschał – wosk, który jest owocem dziewiczej pracy pszczoły, oznacza ludzką naturę Jezusa, wziętą z dziewicy Maryi. Knot wskazuje na duszę, a światło na boskość Jezusa.
Zapalony paschał jest niesiony na przedzie procesji, prowadzącej do świątyni. Chrystus gromadzi nas w Kościele. Idąc za nim mamy światło i dlatego przy drugim wezwaniu: ”Światło Chrystusa” zapalamy nasze świece. Otrzymujemy życie, które jest w Chrystusie – życie Boże. Życie to udziela się nam, niczego z siebie nie tracąc – tak jak nic nie traci paschał, gdy zapalamy od niego świece. W tę noc, jeśli nie idziemy za Jezusem, pozostajemy w ciemnościach.
Po doświadczeniu obecności Pana w Wielką Noc, wychodzimy z kościoła na ulicę w procesji rezurekcyjnej. Poprzez bicie dzwonów i śpiew, możemy wreszcie oznajmić światu; tym, którzy śpią, którzy nie czuwali, wielką nowinę, że Chrystus Zmartwychwstał.
Następnie przechodzimy na śniadanie wielkanocne – agapę, która w swym charakterze jest przedłużeniem liturgii. Nie tylko zaspokajamy głód, lecz w miłości braterskiej doświadczamy obecności Chrystusa. Zmartwychwstały objawia się podczas posiłku uczniom w Emaus (Łk 24, 13-32). Na dowód tego, że ma ciało, mówi: „Macie cos do jedzenia?”
Gdy Noc Zmartwychwstania mija, zaczyna się Wielka Niedziela. Po niej następuje osiem dni świątecznych, tzw. oktawa. Od niedzieli aż do Zesłania Ducha Świętego mamy pięćdziesiąt dni wielkanocnych, bo święto to dopełnia Paschę.
Tym samym głębia liturgii i wszystkie jej treści stanowią pomost od słowa Bożego do serca człowieka. Naprawdę nie powinno nam się wtedy spieszyć. Mamy trzy dni w całości poświęcone Panu… /opr. M. K/
PROGRAM TRIDUUM PASCHALNEGO W NASZEJ PARAFII:
W Wielki Czwartek uroczystą Mszą św. o godz. 18.00 rozpoczynamy Triduum Paschalne. Przeżywać będziemy pamiątkę ustanowienia Sakramentów: Eucharystii i Kapłaństwa. Po Mszy św. nastąpi przeniesienie Pana Jezusa do Ciemnicy, następnie odbędzie adoracja Pana Jezusa do godz. 22.00.
W Wielki Piątek od godz. 7.00 do 22.00 ciąg dalszy adoracji Jezusa. W tym dniu obowiązuje post ścisły i całkowita wstrzemięźliwość od alkoholu i mięsa. O godz. 17.00 odbędzie się Droga Krzyżowa i rozpoczęcie Nowenny do Miłosierdzia Bożego, a o godz. 18.00 Nabożeństwo Męki Pańskiej i Adoracja Krzyża.
W Wielką Sobotę błogosławieństwo pokarmów od godz. 9.00 do 16.00, co 15 minut. Pamiętajmy o Adoracji Pana Jezusa przy grobie. Uroczysta Liturgia Wigilii Paschalnej rozpocznie się o godz. 19.00. Prosimy przynieść ze sobą świece chrzcielne.
W Niedzielę Wielkanocną o godz. 6.00 rozpocznie się Rezurekcja procesją z Najświętszym Sakramentem. Procesja tylko na placu kościelnym. Zapraszamy do w wyznawaniu wiary w Jezusa Zmartwychwstałego. W Wielkanoc Msze św. w porządku niedzielnym nie będzie tylko Mszy św. o godz. 7:30 i 11.15.